Eines de Llengua. El web de la CDLPV
fitxes

Bibliografia
a/e: golls@geocities.com

almoassa

  1. Segons un missatge de la llista Migjorn de Vicent Josep Pérez i Navarro (23.05.2003):
    A Crevillent, del raspall de ferro que els llauradors passaven per les cavalleries per a alleujar-los les picors en diem, amb una bella paraula àrab, almuassa/almoassa. En altres llocs es diu estrínjol o estríjol.
  2. No he trobat el mot en català, però sí que apareix espanyol (drae, s. v. almohaza):
    1. f. Instrumento, usado para limpiar las caballerías, que se compone de una chapa de hierro con cuatro o cinco serrezuelas de dientes menudos y romos, y de un mango de madera o un asa.
    Es documenta en castellà ja des del 1369, segon el corde (rae), en un text legal, Cortes de Toro:
    e den las cabezadas de cauallo esmaltadas, con sus riendas por setenta mr. e den el almohaza por dos mr. e medio.
    També el documenta el Corpus del Español, per exemple, en Diez lamentaciones del miserable estado de los ateístas de nuestro tiempo de Jerónimoa Gracián de la Madre de Dios (1545-1614):
    Pero ay otros authores muy mas nuevos que Prateolo, que cuentan mas por extenso lo que agora passa, como un libro en Flamenco intitulado, Historia de la Iglesia heretica, llamada la Esposa suzia y puerca, y otro que se intitula Postillon, y almohaza de la borrica emascarada, y otro intitulado, nuevas del Coloquio, que passo entre el Diablo, y tres notables personas, conviene a saber, Luthero, Calvino, y un Anabaptista.